Top 10 tips voor je bruiloft feest..de perfect wedding party!

Als saxofonist ben ik geen expert in de keuze voor de ringen of de bloemen op jullie bruiloft. Waar ik wel veel van afweet is het organiseren van een goed feest en alles wat daar bij komt kijken. Hieronder heb ik een top 10 lijst met tips gemaakt met de meest voorkomende problemen in aanloop naar of tijdens de feestavond.

Geluidsoverlast locatie

Het belangrijkste punt bij een feest is geluid. Helaas is er bij veel locaties sprake van geluidsoverlast en dit is goed te begrijpen als je als buurtbewoner naast een feestlocatie woont. Echter vertellen niet alle locaties in een voorgesprek dat er beperkingen zijn. Sommige locaties hebben maar een vergunning op 85 of minder aan decibels (dB). Dit lijkt veel maar als het op feesten aankomt zal iedereen een gevoel hebben dat de muziek te zacht staat.

De geluidsdruk wordt gemeten in decibels en een gemiddeld feest heeft een geluidsdruk van 95 tot 105 dB nodig. Het is zeker niet zo dat een Dj de volumeknop maar open moet zetten en het is altijd kijken wat gangbaar is. Soms kan een Dj ook niet harder draaien omdat er een “limiter” in het geluidssysteem is opgenomen. Deze zorgt ervoor dat de muziek niet boven een bepaalde hoeveelheid dB’s kan worden gedraaid.

Mijn advies is goed bij de locatie te checken wat de afspraken zijn omtrent geluidsoverlast en laat het zwart op wit zetten hoeveel dB’s geluidsdruk er mag zijn. Daarbij zijn er veel oplossingen te bedenken die een topfeest garanderen en minder geluidsdruk geven voor de omgeving.

Bereikbaarheid van locatie

Voor een goed feest is bepaalde apparatuur noodzakelijk. Denk hierbij aan geluid en licht apparatuur en wellicht ook een podium. Deze spullen worden in grote beschermende kisten getransporteerd door een kleine vrachtwagen. De bereikbaarheid van de locatie is voor het uitladen en inladen van groot belang om de spullen snel te kunnen installeren en gebruiken. Denk hierbij ook aan het gebruik van een lift of trap, wat een obstakel kan vormen. De meeste feestlocaties weten precies wat de uitdagingen zijn qua logistiek en kunnen dit prima vertellen.

De stroomvoorziening locatie:

Het geluid en lichtapparatuur is volledig aangesloten op het stroomnetwerk van de locatie. Het feest gaat beginnen en de cateraar zet de frituur aan. Op dat moment klappen de stoppen van het stroomnetwerk door en is er geen geluid of licht meer. De juiste stroomvoorziening is dan ook belangrijk. Zelfs het lichtsysteem kan niet op dezelfde groep worden aangesloten als het geluid. De meest ideale situatie is krachtstroom, dit is gelukkig op veel feestlocaties te vinden. Informeer naar de stroomvoorziening bij de locatie.

Afspraak begin- en eindtijd:

Het grote feest begint vaak rond 21:00. Hier zal een locatie niet zo snel moeilijk over doen maar vaak over een eindtijd wel. Wederom geluidsoverlast is een rede om een vergunning van een locatie te checken. Als er 01:00 in de vergunning staat moet de muziek ook echt uit zijn. Sommige locaties zijn hier heel streng in. En logisch, zij kunnen een boete krijgen en de vergunning kwijtraken Maar een half uurtje langer door is toch wel zo fijn. Spreek daarom een verwachte eindtijd (01:00) en een maximale eindtijd (01:30) af met de locatie en met ons als artiesten en Dj’s. De maximale eindtijd is dan bindend voor iedereen en de muziek gaat dan ook echt uit.

Rookmachine en brandveiligheid:

Hoe mooi is het om sterretjes en ander rook-producerend materiaal te gebruiken tijdens het feest. Als special effect wordt vaak een “Hazer” of rookmachine neergezet die een fijn rookgordijn in de ruimte creëert. Dit is heel mooi met lichtapparatuur te combineren en heeft zeker een meerwaarden voor een feest. Maar feestlocaties zijn er niet altijd blij mee vanwege brandalarmen en brandveiligheid. Nu is een Hazer volledig brandveilig en komt er geen vuur aan te pas. Maar een brandalarm kan dit niet onderscheiden en zal denken dat er brand is. Een simpele check kan voorkomen dat de brandweer op de stoep staat en veel locaties laten daarom het gebruik van een Hazer niet toe. Vraag er naar als jullie een rookmachine willen gebruiken.

Voor de Perfect Wedding!

Boek nu Dj met Saxofonist Saxojoe!

Wilt u meer informatie over deze topact! Vraag vrijblijvend een offerte aan...

Check beschikbaarheid!

Aantal verwachte gasten en de grote van de feestlocatie

Als bruidsparen gaan kijken bij een locatie realiseren zij zich vaak niet dat de afmetingen van een locatie een rol spelen bij het succes van een feest. Een te grote zaal voor veel gasten tijdens de avond een gevoel van openheid geven. Gasten willen misschien wel dansen maar het komt niet op gang vanwege de grote ruimte. Mensen willen graag een beetje gezellig tegen elkaar aan staan. Dit bereik je door een zaal of locatie te kiezen die net iets kleiner is dan het aantal gasten dat je uitnodigt.

Verder speelt er nog een item voor het feest. De verlichting is het belangrijkste voor de sfeer van een ruimte. Een te lichte feestzaal kan de gezellige sfeer wegnemen en weerhouden dat mensen zich op de dansvloer begeven. Qua verlichting zijn er prachtige mogelijkheden om een ruimte sfeervol te verlichten, in elke gewenste kleur.

Contactpersoon niet bereikbaar

Een ceremoniemeester is een belangrijk persoon en is de schakel in de communicatie van toeleveranciers en jullie als bruidspaar. Er kan altijd iets misgaan en dan is goede communicatie van groot belang. Zaken oplossen is soms een uitdaging maar als een ceremoniemeester niet bereikbaar is wordt het wel moeilijk. Ook een locatie heeft vaak een event- of floormanager die kan bijspringen als er iets verkeerd gaat.

Speeches en toespraken

Het is waanzinnig leuk als familie, vrienden of collega’s jullie toespreken met een speech. De timing van een speech kan soms desastreus zijn voor de opbouw van een feest. Is net iedereen lekker aan het dansen en zit de sfeer er goed in, hoor je “plok plok” door de microfoon met “ja dames en heren, geacht bruidspaar, ik wil graag wat zeggen”. De muziek gaat uit en daar komt de speech. Geen probleem, maar soms duurt een speech een half uur en willen de andere gasten eigenlijk wel weer dansen. Na de speech zal de muziek weer moeten worden opgebouwd om iedereen aan het dansen te krijgen. Maak goed kenbaar wat jullie willen ten aanzien van toespraken en speeches tijdens het feest en communiceer dit met de gasten, ceremoniemeester en Dj.

Film afspelen

De film van de dag of een ander vooraf gemaakte video afspelen op de avond is heel gebruikelijk. Een beamer of televisiescherm wordt ergens in de zaal opgesteld. Geen probleem totdat iedereen er om heen staat en alles niet zo goed meer werkt. Het gebruik van verschillende soorten laptops is soms een probleem door het missen van bijvoorbeeld de juiste kabels. Meestal wordt de Dj gevraagd om het op te lossen en dan proberen wij dat altijd te regelen. Maar ook hierbij geldt dat bij de juiste voorbereiding er een beter resultaat is. De juiste bekabeling wordt van te voren getest of het werkt. De muziek kan dan worden afgespeeld met de geluidsapparatuur en eventueel is er nog een microfoon aanwezig om te speechen. Laat de ceremoniemeester van te voren checken wat er aan video’s en filmpjes getoond gaat worden.

Geniet!!!

Laatste advies voor een prachtige en mooie feestavond… geniet ervan! Ik heb in de afgelopen jaren te veel bruiloften meegemaakt waarbij het bruidspaar vergat om te genieten. Een bruiloft is een hectische maar mooie dag en hoe je het ook invult, het blijft spannend of alles wel goed gaat. Maar de avond zelf is geluk, laat alles los en ga feestvieren! Mochten jullie vragen hebben over de organisatie van de feestavond, bel of mail mij gerust.